اشکالی محتوایی در صفحهی 10 کتاب ایقان وجود دارد که شایسته بررسی است . بهاءالله میگوید: "همه انبیاء باذن علماء عصر سلسبیل شهادت را نوشیدند" این سخن به غایت نادرست است زیرا از میان همهی پیامبران ، بیش از دو سه نفر شهید نشدند وآنها هم به اذن علماء نبوده است: حضرت یحیی را پادشاه جبار به واسطهی غلبهی شهوت و درخواست زن فاسقهی فاجره کشت و حضرت زکریا و حضرت اسمعیل بن حزقیل را هم مردم خود سرانه و بدون اطلاع علماء کشتند و بقیّهی انبیاء همچون حضرات آدم و نوح و هود و صالح و ادریس و یونس و یعقوب و یوسف و ایوب واسمعیل و اسحق و ابراهیم و موسی و ... هم به اجل خودشان از دنیا رفتند . حضرت عیسی را هم که قرآن میفرماید: "و ما قتلوه و ما صلبوه و لکن شبه لهم" و خود میرزا در ص 56 سطر 10میگوید عیسی علیه السلام از میان قوم غائب شد و به فلک چهارم ارتقاء فرمود. بنابر این ادّعای یاد شده ایقان مبنی بر این که "همهی انبیاء به اذن علماء عصر سلسبیل شهادت رانوشیدند " کاملاً غلط میباشد .ضمن آن که این استدلال به سیّد باب هم نفعی نمیرساند، زیرا علماء وقتی رفتار سیّد باب را دیدند که روزی ادّعای بابیت میکند ولی ساعتی بعد توبه میکند، روزی ادّعای قائمیت و نبوت میکند و بعد توبه نامه مینویسد و میگوید: " استغفرالله من ان ینسب الی امر" ، حکم به خبط دماغ و دیوانگی او دادند و نه قتل او. بعدها حکومت به خاطر جنگها و آشوبها ی بابیان درسراسر کشور به خاطر خشکاندن ریشهی فتنه او را به دار آویخت. حال باید پرسید :"چرا بهاءالله در ایقان به چنین مطلب نادرستی تکیه کرده و آن را مبنای استدلال خود نموده است؟!"
سید ::: چهارشنبه 86/7/4::: ساعت 11:13 صبح